Een klantenportaal kan enorm handig zijn voor bedrijven en organisaties die op zoek zijn naar interactie met klanten en cliënten. Je hoort en leest steeds vaker dat bedrijven hier fors in investeren en dat is ook logisch. Een klantenportaal geeft namelijk enorm veel voordelen. Van het efficiënt inrichten van het complete inkoop en verkoop traject tot aan het 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar zijn voor klanten, leveranciers en zakenpartners. Maar de ene portal is de andere niet en daarom vertellen wij in onze blog wat de verschillen zijn.
Klantenportaal voor consumenten
Het klantenportaal voor consumenten is de portal die het vaakst wordt geïmplementeerd en dat heeft ook een reden. Een groot voordeel van een webshop is dat de online winkel 24 uur per dag en 7 dagen per week open is. Maar je hebt geen personeelsleden die altijd beschikbaar zijn. Hoe zorg je er dan voor dat klanten bestellingen kunnen plaatsen, hun bestellingen kunnen raadplegen en eventueel een bestelling kunnen annuleren? Met een klantenportaal kan een klant inloggen op jouw webshop en een hoop zaken zelf regelen. Van het bekijken van facturen tot aan het plaatsen van bestellingen en van het volgen van verstuurde pakketten tot aan het aanvragen van een retour.
Faciliteren van zakenpartners en leveranciers
Bedrijven doen vaak zaken met zakenpartners en leveranciers en het is belangrijk dat je partners je altijd kunnen bereiken. Op het gebied van inkoop en verkoop kun je met een klantenportal voor Business to Business enorm veel voordeel halen. Je bent namelijk 24 uur per dag en 7 dagen in de week beschikbaar voor jouw partners en ze kunnen in hun eigen omgeving een hoop zaken zelf regelen. Van het plaatsen van inkooporders tot het stellen van belangrijke vragen aangaande producten, diensten en leveringen en van het downloaden van facturen tot aan het raadplegen van de speciale inkoopcondities die je hebt vastgelegd. Een B2B klantenportaal is wel iets ingewikkelder, want je hebt bijvoorbeeld te maken met verschillende profielen waarin bepaalde rechten worden ontleend. Een zakenpartner heeft bijvoorbeeld inkopers die van de portal gebruik mogen maken om een inkooporder te kunnen plaatsen, maar er kan een wens zijn dat deze gebruikers geen rechten hebben om de overeengekomen condities te zien. Deze wensen zou je als bedrijf dan ook moeten faciliteren.
Klantenportaal voor overheidsinstanties en de medische sector
De website van de belastingdienst is een goed voorbeeld van hoe je als gebruiker kunt inloggen in jouw eigen omgeving en alle zaken met betrekking tot de belasting kunt inzien en invullen. Dit zijn portals die onder als klantenportaal worden geschaard, maar hebben weer een compleet andere functie dan de portals die je in webshops vindt. De processen van dergelijke portalen zijn ook een stuk ingewikkelder en er zitten verschillende processen achter die dan ook moeten worden ingericht. Niet alleen om gebruikers beter te kunnen faciliteren, maar ook om informatiestromen veilig en landelijke op een verantwoorde manier uit te wisselen. Ook in de medische sector worden dergelijke portals steeds vaker gebruikt door huisartsen, huisartsenposten en ziekenhuizen.